S rostoucí oblibou překážkových, orientačních, triatlonových běhů v terénu, se poslední dobou množí dotazy, jestli existuje  “univerzální model obuvi”, jak na objemový trénink na silnici, tak i do terénu, nebo na trailový, překážkový závod.  Pokusili jsme se  zde sumarizovat všechny důležité parametry, proč takovou botu, na trhu se sportovní obuví, budete jen těžko hledat. Výjimku netvoří ani Icebug, který se zaměřuje především na běhání mimo asfalt.

Za určitých okolností a s nutnou dávkou odvahy a opatrnosti,  se samozřejmě dá závod v těžkém terénu,  zvládnout v silniční, sálová, tenisová, nebo fotbalová obuvi ,ale samozřejmě je důležité si uvědomit, že každá bota, na určitý druh sportu, má pochopitelně jiné parametry, některé zcela odlišné, a některé, téměř neslučitelné!

Jedním z klíčových aspektů je povrch, členitost terénu, ve kterém se běžec pohybuje na silnici a v terénu. Druhým důležitým aspektem je nášlap běžce, jeho postavení nohy, případné ortopedické dysfunkce –pronační, supinační nášlap, somatotyp běžce, další fyziologické proporce, hmotnost.

Pokud preferujete, na objemový trénink na silnici, v lehčím tvrdším terénu, šotolině, lesní cestě a podobně, pohodlnou silniční botu s vyšším dropem (10-12mm), textilním prodyšným svrškem, s vyšší mírou tlumení v přední i patní části, těžko bude tato bota efektivně fungovat v mokrém, členitém, měkkém trailu. A to hned z několika důvodů:

  1. Silniční bota, je dimenzována primárně na asfalt, tvrdší podklad. Podešev (podrážka) bývá většinou z hladké pryže, s využitím speciálních kaučukových materiálu k eliminaci opotřebení na asfaltu a ostatních „tvrdých“ podkladech.
  2. Disponuje výbornou torzní podporou – optimální přenos energie – vedení nohy z došlapu k odrazu.
  3. Pohodlný, jemný, flexibilní, textilní svršek, oceníte zejména při dlouhém tréninku, závodě, maratónu.
  4. Samozřejmostí je také vyšší postavení chodidla – vyšší drop, tedy náklon nohy směrem kupředu a taká vyšší postavení nohy nad podkladem, segmenty tlumení v mezipodešvi, pro maximální absorpci nárazů.

Na druhé straně, jsou požadavky na trailové obutí zcela odlišné:

  1. Vzorek podešve je v ideálním případě hrubší, razantnější a u renomovaných značek, jsou využity speciální sloučeniny pryže, která má primárně za úkol – držet, být přilnavá (trakční), a to zejména na mokrých podkladech.
  2. Torzní podpora, pokud ji na botě do terénu vyžadujete, má u trailové boty hlavně funkci stabilizovat nohu proti podvrknutí, nikoli primárně optimalizovat energii došlapu a odrazu.
  3. Vzhledem k razantní trakci (přilnavosti) podešve (podrážky), a vzhledem k tomu, že součástí trailových závodů – běhů, je voda, kameny, písek, větve, kořeny, bahno a podobně, je důležité, aby svršek, takto namáhané obuvi, byl z pevných, většinou syntetických, polyuretanových, voděodpudivých materiálů, které i při extrémním zatížení, udržují kompaktní tuhost, pevnost, hmotnost a neměnný tvar.
  4. V měkkém nestabilním, mokrém, kluzkém terénu, je potřeba okamžitě reagovat na změny došlapu, změny trakce, postavení chodidla na došlapu/odrazu. Z těchto důvodů, je nížší drop na trailové botě, velice efektivní. Dále je důležité nižší postavení nohy, nižší míra tlumení, právě z důvodů eliminace podvrknutí, okamžité reakce, stability, možnosti manévrovat, měnit těžiště.

Mnohé jsme asi zklamali tím, že opravdu univerzální bota, pokud se budeme bavit o konfrontaci silnice/měkký trail, neexistuje!

Sjet sjezdovku na běžkách s trochou šikovnosti asi půjde, stejně jako vyběhnout na sinici v trailovkách, opačně to již ale funguje mnohem hůř! :)

Přeji Vám všem radost z naběhaných kilometrů, ať už běžíte v čemkoli a kdekoli :)

Fajn den.

 

Martin Šálek

ICEBUGRUNNIG

Comments are closed.