Kopce, těžký terén a pořádné obutí:

Snad každý již někdy slyšel, to téměř okřídlené „Těžko na cvičišti, lehko v boji“.  Něco na tom rozhodně bude a pokud se budeme bavit o závodech OCR, tedy překážkovém běhu, platí to asi dvojnásob.

Bez patřičného tréninku, můžete samozřejmě závod absolvovat, ale pokud máte ambice k nějaké progresi, ke zlepšení, k lepšímu pocitu sami ze sebe, nebo prostě jen máte strach ze zranění, pak je adekvátní trénink nutností.

Nebudeme se zde rozepisovat o tréninku silovém. To, co se snažíme, v rámci podpory značky a běhání v terénu propagovat, podporovat, rozvíjet, je trénink běžecký.

Pravidelně na závodech většina z nás řeší křeče. Ano, je to handicap, který naprosto klíčovým způsobem, ovlivňuje výkon, potažmo stav fyzický i mentální. Můžeme se zde bavit o dodržování pitného režimu, o vyvážené stravě, bohaté na minerály, o extrémech  počasí,  ale věřte, že největší podíl na tom, že vás během závodu, při běhu, nebo na překážce, chytne to zlověstné cuknutí, je samozřejmě neadekvátní připravenost –  tedy nedostatečný a neefektivní běžecký trénink.

Většina z nás, nestíhá přes týden potrénovat, nehledě na to, že večer a po tmě, ne každý natěšeně nasazuje na hlavu čelovku a prchá do lesa :)

Je potřeba si ale uvědomit, že pokud se chystáte na závod, který se koná v horském a členitém terénu, plném mokrých a nebezpečných umělých i přírodních překážek, těžko vystačíte s objemem naběhaným na asfaltu, nebo na dráze stadionu, s  minimálním výškovým převýšením.

Ano, je nutné si uvědomit, že bez tréninku v kopcích, mimo cesty, v těžkém a členitém terénu, se prostě neobejdete.

A dostáváme se k meritu věci, a tím je adekvátní obutí.

Není potřeba  se zde rozepisovat,  proč je obuv s hřeby, na těžký, mokrý, členitý trail nejvhodnější. Není potřeba se bavit o tom, jestli nějaký pořadatel (u nás bez výhrady již pouze Spartan Race), z nějakých nezištných důvodů na svém, těžkém, členitém, mokrém závodu, hřebovky zakazuje.  Řešíme těžký trénink v kopcích, na sněhu, ledě,  v blátě, při prudkých výbězích, sebězích,  a třeba i při špatné viditelnosti. A tady, by měl být pocit maximální trakce, přilnavosti, stability, absolutní prioritou, jelikož většina z nás, se potřebuje po tréninku vrátit do pracovního procesu :)

Těžký trénink a přizpůsobení podmínek závodu v tréninku – s tím spojený adekvátní výběr obuvi. To jsou hlavní faktory lepší kondice, eliminace zranění, eliminace křečí. Toto jsou myslím i hlavní důvody, přirozeného vývoje a stoupající úrovně OCR u nás!

Fajn den.

Martin Šálek

ICEBUGRUNNING

 

Comments are closed.