Už jako děcka, jsme řešili na atletických závodech, nebo kdo ještě pamatuje na „Odznaku zdatnosti“,  které družstvo, většinou z větších měst, přijelo na závody a mělo k dispozici tretry! Vzpomínám si jak naši učitelé a trenéři diskutovali a vznášeli protesty, že buď ať tedy běží všichni v tretrách, nebo nikdo :-)

Dohady na téma obuv s hřeby,  a jejich použití při různých závodech OCR u nás, mi tuto úsměvnou historii trochu připomínají :-) 13335869_1710409445879425_3375140542168448403_n

Obliba OCR (Obstacle Course Racing) závodů celosvětově neustále stoupá, konkurence těchto závodů i u nás logicky také, a s tím se i neustále zvyšuje obtížnost jednotlivých závodů v OCR. Sama podstata stoupající obliby tkví v tom, že prostě stále více a více lidí – běžců, sportovců, nadšenců z posiloven, hledá větší výzvy v podobě těžkých terénů s překonáváním překážek.

To, že se také posouvají nároky na obuv, je zcela logické a je to v podstatě stejný trend, jako u ostatních sportů a materiálního vybavení!

Těžký, členitý, mokrý, na překážky náročný závod, nelze prostě bezpečně absolvovat v klasické silniční běžecké obuvi, nebo v obuvi, která je na tento kombinovaný a náročný terén zcela nevhodná. (kopačky, turfy, sálovky, tenisová obuv a podobně) Tedy pokud chceme a máme v úmyslu opravdu eliminovat zranění a chránit svůj pohybový aparát!14716128_10202266697826883_626239032450234756_n

Vzhledem k obtížnosti těchto závodů, se celosvětově osvědčují modely a značky, které dokáží takto složitou, technologicky náročnou obuv vyrobit.

U závodů v orientačním běhu, ze kterého vzešly první požadavky na výrobu a využití běžecké obuvi s hřeby, jsou dána jasná kritéria, kdy a kde se, mohou, nebo nesmí, používat obuv s hřeby.

Většinou jsou důvodem zákazu, buď chráněná krajinná místa – nařízení CHKO  a podobně, a nebo zcela pochopitelně, různé městské běhy, kde většina závodu vede po městských cestách, chodnících, náměstích, převážně po asfaltu, betonu, tvrdých podkladech.14714823_1110121265768219_6660440418922818470_o

Nikdy jsem neslyšel, že by u nějakého druhu závodu, v orientačním běhu, nebo při závodech  OCR v zahraničí, pokud to samozřejmě organizátor s bezpečností závodníků myslí opravdu vážně, byly zakázány hřebové boty z důvodů “větší bezpečnosti”! :-)

Jednoduše se zde pokusím vysvětlit proč.

Hřebová bota, určená primárně k běhu v terénu, nebo k outdoorovým aktivitám v členitém, těžkém terénu, nemůže mít hřeb delší než cca 2mm!  Hřeb je u obuvi Icebug, integrován do PU jádra a samotný karbidový hřeb, je dlouhý pouhý 1 mm!!! Je to zákonitě proto, že ostatní struktura podešve, v případě došlapu na tvrdý podklad – kámen, beton a podobně, funguje jako opěrné body, eliminující proklouznutí. Pokud by byl hřeb na takové obuvi delší, a struktura podešve neflexibilní, stane se z boty na tvrdém podkladu nekontrolovatelná brusle! Hřeb u atletické tretry, si může dovolit být daleko delší, jelikož jeho použití je určeno pouze a jen na  atletické ovály s kompaktním podkladem tartanu, nebo jiných, strukturou podobných materiálů.

Co z toho zcela jasně vyplývá?

Obuv, která je takto sofistikovaně vybavena pevnými, nebo dokonce flexibilními hroty, se do kontaktu s podkladem, dřevem, kamenem, ledem, pískem, „zapustí“ v maximální délce pouze onoho jednoho milimetru! :-)  Paradoxem je, že některé modely trailové obuvi bez hřebů, mají hloubku vzorku u podešve i 10mm !14364900_1750322638554772_811976624740478271_n

Je velký nesmysl, pokud to příroda dovolí a pokud se neběží primárně závod po tvrdém podkladu, zakazovat používání hřebové obuvi, jelikož prioritou by měla být opravdu bezpečnost a eliminace zranění závodníků.

Otázkou druhou je opravdový zákaz používání zcela nevhodné obuvi na těchto závodech!

Tenisová, sálová, fotbalová obuv, má zcela jiné parametry podešve, který je určen primárně na jeden typ podkladu! (umělý povrch, antuka, umělá tráva a podobně) Pokud se s tímto typem obuvi, vydáte na těžký, překážkový, mokrý a na druh podkladu, rozmanitý trail, pak se stáváte nejen sami pro sebe, ale i pro svoje okolí, opravdovou hrozbou!

 

M.Š. ICEBUGRUNNING

Comments are closed.